W jaki sposób dochodzi do rozpoczęcia użytkowania budynku nabytego w drodze egzekucji

W drodze egzekucji z nieruchomości często dochodzi do nabycia gruntu z inwestycją w trakcie budowy. W takim przypadku należałoby uzyskać pozwolenie na budowę, co jest możliwe albo poprzez uzyskanie nowej decyzji albo dokonanie przeniesienia decyzji o pozwoleniu na budowę. Wydawać by się mogło, że sprawa powinna być prosta, jednak w praktyce pojawiają się tu istotne wątpliwości związane z możliwością rozpoczęcia użytkowania takiego budynku. Wyjaśniamy, jakie formalności należy załatwić, by móc legalnie rozpocząć użytkowanie budynku nabytego w drodze egzekucji.

Najważniejsze dla spółdzielni mieszkaniowych zmiany w egzekucji w 2019 roku

1 stycznia 2019 r. weszła w życie duża nowelizacja przepisów dotyczących postępowania egzekucyjnego. Wśród najważniejszych zmian pojawiły się m.in. możliwość uchylenia rygoru natychmiastowej wykonalności nadanego wyrokowi zaocznemu, ze względu na wadliwe doręczenie, poszerzenie przesłanek umorzenia postępowania z urzędu, a także zwiększenie zakresu odpowiedzialności komornika, który w pewnych okolicznościach zobowiązany będzie do utrwalenia, za pomocą urządzeń rejestrujących, czynności egzekucyjnych dokonanych poza kancelarią komorniczą. Dowiedz się, na czym polegają najważniejsze z perspektywy spółdzielni mieszkaniowych zmiany w egzekucji z nieruchomości.

Jak przeprowadzać analizę ryzyka i ocenę skutków dla ochrony danych w spółdzielniach mieszkaniowych

Po wejściu w życie przepisów RODO wiele spółdzielni będących administratorami danych osobowych ma problem nie tylko z przeprowadzeniem procedury analizy ryzyka ale już z samym rozróżnieniem pojęcia oceny ryzyka oraz pojęcia oceny skutków dla ochrony danych. W praktyce największe wątpliwości wiążą się z ustaleniem, czy w konkretnej sytuacji konieczne jest przeprowadzenie takiej oceny, a także w jaki sposób jej dokonywać, aby określić realną skalę ryzyka, która umożliwi administratorowi podejmowanie odpowiednich działań mających na celu zminimalizowanie zagrożeń. W poniższym artykule udzielamy odpowiedzi na wszystkie te pytania.

Szykują się duże zmiany w formalnościach budowlanych

Zapowiadają się spore zmiany w formalnościach budowlanych. Chodzi o nowelizację ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, której założenia przygotował specjalny rządowy zespół doradczy. Podstawowe zmiany dotyczyć będą tworzenia miejscowych planów oraz wydawania tzw. wuzetek. Nowelizacja przewiduje też wprowadzenie normatywu planistycznego – mechanizmu zapobiegającego samowoli budowlanej. Dowiedz się, co ma się zmienić i jak wpłynie to na sytuację spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych planujących nowe inwestycje budowlane .

Poznaj nowe zasady segregacji odpadów

1 stycznia 2019 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach a wraz z nią nowe zasady segregacji odpadów. W wielu gminach pojawiły się nowe pojemniki na odpady, a w blokach znikły zsypy. Warto wiedzieć, jak sortować odpady w spółdzielni i wspólnocie mieszkaniowej, bo w tym roku za śmieci zmieszane zapłacimy aż cztery razy więcej, niż za te posegregowane.

Kto ma obowiązek dbania o chodnik przylegający do nieruchomości

Za chodnik uznaje się wydzieloną część drogi publicznej służącą dla ruchu pieszego, położoną bezpośrednio przy granicy nieruchomości. Właściciele takich chodników są zobowiązani do zapewnienia utrzymania na nich czystości i porządku przez uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń. Dowiedz się, kogo uznaje się za właściciela chodnika, jakie konkretnie obowiązki na nim ciążą, jaka odpowiedzialność grozi za ich niedopełnienie i co się stanie, gdy mimo wszystko dojdzie do wypadku.

Kto i na jakich zasadach odpowiada za zobowiązania wspólnoty mieszkaniowej niedotyczące nieruchomości wspólnej

Każda wspólnota mieszkaniowa jako jednostka organizacyjna odpowiada za swoje zobowiązania. Ponadto, uzupełniającą odpowiedzialność mogą ponosić również jej członkowie. Chodzi tu o obowiązki wspólnoty niedotyczące nieruchomości wspólnej, która powstaje z chwilą, gdy jednostka organizacyjna stała się niewypłacalna. Dowiedz się, kto i na jakich zasadach odpowiada za zobowiązania wspólnoty mieszkaniowejniedotyczące nieruchomości wspólnej.

Czy uchwała lokalizacyjna to dobre rozwiązanie dla spółdzielni planującej nową inwestycję

Jeszcze do niedawna miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego był główną bolączką spółdzielni zainteresowanych nowymi inwestycjami budowlanymi. Pominięcie postanowień planu było w zasadzie niemożliwe, co skutkowało znacznymi ograniczeniami lub też całkowitym zablokowaniem możliwości budowy na danym terenie. Sytuację zmieniła obowiązująca już od kilku miesięcy specustawa mieszkaniowa, która dopuszcza realizację niektórych przedsięwzięć budowlanych na podstawie tzw. uchwały lokalizacyjnej - niezależnie od postanowień miejscowego plany. Wyjaśniamy, czym jest taka uchwała, a także w jaki sposób spółdzielnia może się o nią ubiegać.

RODO w spółdzielni mieszkaniowej, czyli jak chronić dane osobowe. Cz.1

Każda spółdzielnia mieszkaniowa jest administratorem danych osobowych i jest zobowiązana w pełnym zakresie respektować obowiązujące w tym zakresie przepisy RODO i wydanej na jego podstawie ustawy o ochronie danych osobowych. Wyjaśniamy, jakie obowiązki ciążą na spółdzielni w związku z przetwarzaniem danych i co grozi za ich nieprzestrzeganie.

Przeczytaj, na jakich zasadach prowadzona jest egzekucja z nieruchomości

Egzekucja z nieruchomości to długi i skomplikowany proces. Jego celem jest zaspokojenie wierzyciela zgodnie z treścią tytułu wykonawczego, tzn. tytułu egzekucyjnego zaopatrzonego w klauzulę wykonalności. Dowiedz się, na czym polega i jak przebiega procedura egzekucji z nieruchomości.