Samowola budowlana. Czy decyzja o rozbiórce może być adresowana do inwestora bez tytułu własności?

Stan prawny na dzień: 16.06.2023
AdobeStock_520192597(1)

Czy inwestor nielegitymujący się tytułem własności nieruchomości, na której samowolnie zrealizowano obiekt budowlany podlegający rozbiórce, może być adresatem decyzji o rozbiórce? Sprawdzamy orzecznictwo Naczelnych Sądów Administracyjnych oraz Wojewódzkich Sądów Administracyjnych oraz przepisy Prawa budowlanego w tym zakresie.

Kiedy nadzór budowlany wydaje postanowienie o wstrzymaniu budowy?

Organ nadzoru budowlanego wydaje postanowienie o wstrzymaniu budowy w przypadku obiektu budowlanego lub jego części będącego w budowie albo wybudowanego:

  1. bez wymaganej decyzji o pozwoleniu na budowę albo

  2. bez wymaganego zgłoszenia albo pomimo wniesienia sprzeciwu do tego zgłoszenia (vide: art. 48 ust. 1 Prawa budowlanego).

Jeżeli w wyniku budowy występuje stan zagrożenia życia lub zdrowia ludzi,
w postanowieniu o wstrzymaniu budowy organ nadzoru budowlanego nakazuje bezzwłoczne:

  1. zabezpieczenie obiektu budowlanego lub terenu, na którym prowadzona jest budowa, oraz

  2. usunięcie stanu zagrożenia (art. 48 ust. 2 Prawo budowlane).

Albo płatna legalizacja…

W postanowieniu o wstrzymaniu budowy w przypadku obiektu budowlanego lub jego części będącego w budowie albo wybudowanego organ nadzoru budowlanego informuje
o możliwości złożenia wniosku o legalizację obiektu budowlanego lub jego części,
oraz o konieczności wniesienia opłaty legalizacyjnej w celu uzyskania decyzji o legalizacji (vide: art. 48 ust. 2 Prawa budowlanego).

Z wnioskiem o legalizację mogą wystąpić inwestor, właściciel lub zarządca obiektu budowlanego, w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia postanowienia o wstrzymaniu budowy, a jeżeli postanowienie zaskarżono zażaleniem, termin ten biegnie od dnia,
w którym postanowienie stało się ostateczne (vide: art. 48a ust. 3 Prawa budowlanego).

Albo decyzja o rozbiórce…

Niezłożenie wniosku o legalizację w wymaganym terminie, jak również:

  1. wycofanie wniosku o legalizację,

  2. nieprzedłożenie, w wyznaczonym terminie, dokumentów legalizacyjnych,

  3. niewykonanie, w wyznaczonym terminie, postanowienia o usunięciu nieprawidłowości w dokumentach legalizacyjnych,

  4. nieuiszczenie opłaty legalizacyjnej w wyznaczonym terminie,

  5. kontynuowanie budowy pomimo postanowienia o wstrzymaniu budowy,

stanowi podstawę do wydania decyzji o rozbiórce obiektu budowlanego lub jego części
(vide: art. 49e Prawa budowlanego)

Kto jest adresatem decyzji o rozbiórce?

Obowiązki, w formie nakazów i zakazów, określone w postanowieniach i decyzjach
uregulowanych w rozdziale 5b prawa budowlanego (Postępowanie w sprawie rozpoczęcia
i prowadzenia robót budowlanych z naruszeniem ustawy), nakłada się na inwestora. Jeżeli roboty budowlane zostały zakończone lub wykonanie postanowienia albo decyzji przez inwestora jest niemożliwe, obowiązki te nakłada się na właściciela lub zarządcę obiektu budowlanego (vide: art. 52 ust. 1 Prawa budowlanego).

Decyduje nadzór budowlany

To organ nadzoru budowlanego decyduje w okolicznościach konkretnej sprawy,
czy zobowiązanym do nakazu rozbiórki ma być inwestor, czy ewentualnie właściciel
bądź zarządca obiektu budowlanego.

Trzeba jednak mieć na uwadze wykonalność decyzji o rozbiórce. Wybór podmiotu zobligowanego do wykonania określonych obowiązków powinien być determinowany możliwością ich legalnego wykonania.

Skierowanie decyzji o rozbiórce obiektu budowlanego lub jego części w stosunku
do podmiotu nieposiadającego prawa do dysponowania nieruchomością na cele budowlane
w dacie orzekania czyniłoby decyzję niewykonalną w rozumieniu art. 156 § 1 pkt 5 k.p.a.

Reasumując, o ile w pierwszej kolejności obowiązkiem rozbiórki winien zostać obciążony inwestor, o tyle, gdy w chwili orzekania nie legitymuje się uprawnieniem do władania obiektem budowlanym na cele budowlane, pozwalającym na wykonanie nakazu, organ powinien wziąć pod rozwagę nałożenie obowiązku rozbiórki na właściciela lub zarządcę obiektu.
Czym jest prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane?

Przez prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane należy rozumieć tytuł prawny wynikający z:

  • prawa własności,

  • użytkowania wieczystego,

  • zarządu,

  • ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego, przewidującego uprawnienia do wykonywania robót budowlanych (vide: art. 3 pkt 11 Prawa budowlanego).

Prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane może wynikać nawet
z samej wyrażonej zgody. Uprawnienie to musi wynikać z wyraźnego i precyzyjnego postanowienia, przyznającego podmiotowi stosunku prawnego uprawnienie do wykonywania robót budowlanych.

Na marginesie, samoistne posiadanie nie jest tytułem uprawniającym
do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, a uprawnienie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane nie może być domniemywane.

Inwestor, jako podmiot zobowiązany do wykonania rozbiórki na podstawie decyzji wydanej w trybie art. 48 ust. 1 Prawa budowlanego, nie musi legitymować się tytułem własności nieruchomości, na której w sposób samowolny zrealizowano obiekt budowlany podlegający rozbiórce.
Źródło:
  • Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 21 lutego 2023 r. (sygnatura akt II OSK 526/20).

  • Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 21 kwietnia 2021 r. (sygnatura akt II OSK 2103/18).

  • Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 maja 2020 r. (sygnatura akt II OSK 443/19).

  • Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 15 maja 2012 r. (sygnatura akt II OSK 338/11).

  • Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 28 marca 2023 r. (sygnatura akt II SA/Łd 953/22).

  • Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 12 stycznia 2023 r. (sygnatura akt IV SA/Po 666/22).

  • Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 10 stycznia 2023 r. (sygnatura akt II SA/Ol 563/22).

  • Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z
    20 października 2022 r. (sygnatura akt II SA/Ol 629/22).

  • Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 24 maja 2022 r. (sygnatura akt II SA/Ol 835/21).

Podstawa prawna:
  • Ustawa z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.).

  • Ustawa z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (test jedn. Dz.U. z 2023 r. poz. 775 ze zm.).

Miłosz Bagiński – Żyta
Miłosz Bagiński-Żyta

Miłosz Bagiński-Żyta

radca prawny przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Zielonej Górze, wspólnik Amelia Konieczna, Miłosz Bagiński – Żyta Kancelaria Radców Prawnych spółki cywilnej. Prowadzi sprawy z zakresu prawa...

Zadaj pytanie prawnikowi

Odpowiedzi nawet na najtrudniejsze pytania

Zadaj pytanie ekspertowi »

Możesz nam zaufać:

Przetestuj serwis PrawoNieruchomosci24.pl przez 2 dni za DARMOZałóż konto testowe

x
Sprawdź inne nasze serwisy
Portal FK www.ewiedzafk.pl www.eserwisksiegowego.pl www.portaloswiatowy.pl Portal BHP Portal ZP www.eprawobudowlane.pl

Portal Nieruchomości Copyright © Wszelkie prawa zastrzeżone Wiedza i Praktyka